Ikan laga dan cara penjagaan

ikan laga bertelur, proses mengawan ikan laga, gambar telur ikan laga,

Sambungan dari entri yang lepas yang mana lebih kepada ciri-ciri ikan laga. Baka-baka ikan laga ada banyak jenis sebenarnya, contohnya varieti halfmoon, crown tail, short tail, double tail dan fighting fish selain spesies ikan laga liar.

Kenapa ikan laga mendapat sambutan??

Ikan laga mendapat sambutan yang menggalakkan ekoran kecantikan dan keunikan warna serta corak yang terlukis pada sayapnya dan harganya semakin tinggi sekiranya kedua-dua faktor tersebut semakin terserlah. Sayap ikan laga itu juga semakin menghampiri bentuk separuh bulan iaitu seperti kipas yang sangat cantik pada usia dua setengah bulan sehingga empat bulan iaitu tempoh yang paling cantik dan ditunggu oleh peminatnya.

Harga seekor ikan laga??

Harga yang paling tinggi yang pernah dicatat setakat ini, seekor ikan laga pada harga RM250 iaitu gred terbaik manakala ikan laga pada harga pertengahan pula mencecah sehingga RM100 hingga RM200.

Penjagaan secara komersial agak rumit.

Sebenarnya penjagaan ikan laga ini agak rumit dan cerewet terutamanya dari segi penjagaan air dan makanan yang merupakan dua aspek penting dalam memastikan peratus hidup anak-anak ikan laga tinggi. Air, contohya perlu digantikan dua hari sekali manakala makanan pula perlu diberikan sebanyak dua kali sehari.

Selain perlu memastikan kandungan air yang tidak terlalu banyak, ia juga perlu bebas daripada klorin sama ada menggunakan teknologi penapis atau ubat anti klorin yang boleh didapati di pasaran. Sekiranya menggunakan air paip biasa pula, ia perlu dibiarkan terlebih dahulu sekurang-kurangnya selama 2 hingga 3 hari sebelum boleh digunakan.

Makanan pula diberikan pada sebelah pagi dan petang sama ada cacing merah atau jentik-jentik. Cacing merah ini juga boleh didapati di mana-mana kedai ikan hiasan dalam bentuk tablet dan perlu dibasahkan dahulu sebelum diberikan kepada ikan laga. Bagaimanapun,  tidak diggalakkan ikan laga diberi makan pallet kerana ia boleh menjejaskan kualiti air.

Ikan laga jantan lebih cantik dan lebih besar daripada betina dan kebiasaannya proses mengawan akan berlaku sebaik ikan laga mencapai umur kira-kira tiga bulan. Untuk tujuan mengawan, ikan laga jantan dan betina akan diletakkan di dalam bekas yang sama selama kira-kira dua hingga tiga hari dan proses mengawan dipastikan berlaku apabila ikan laga betina menjauhkan diri dari ikan laga jantan.

Ketika ini, ikan laga betina akan diasingkan dan ikan laga jantan akan dibiarkan menjaga telur-telur ikan tersebut di dalam buihnya sehingga menetas iaitu kira-kira beberapa hari kemudiannya. Sebaik menetas anak-anak ikan itu yang berjumlah beratus-ratus ekor akan diasingkan bagi mengelakkan ia di makan oleh ikan jantan dewasa dan diletakkan di dalam bekas yang lebih besar.

ikan laga bertelur, proses mengawan ikan laga, ikan laga bersenyawa

Ketika proses bertelur!

Cara penjagaan dalam proses  pembiakan:
Ikan ini berkembang dengan cara bertelur dan telurnya melekat  pada substrat seperti akar tanaman, daun-daun atau serabut rapia.

Langkah-langkah yang perlu diketahui :

  1. Pilihlah induk yang baik dan jantan yang cantik dan agresif.
  2. Pisahkan antara induk jantan dan induk betina dan diberi makan yang cukup selama 4 s.d. 5 hari.
  3. Masukkan induk jantan dan induk betina kedalaman tempat pemijahan (toples, aquarium, ember, baskom) yang telah diberi tanaman air (eceng gondok atau serabut rapia dengan kedalaman air ± 25 cm).
  4. Setelah 2-3 hari akan terlihat telur menempel pada daun atau rapia.
  5. Pindahkan yang betina dan beri makan secukupnya.
  6. Selama 2-3 hari anak ikan tersebut tidak diberi makan karena masih ada persediaan kuning telur dalam tubuhnya.
  7. Selama 2-3 hari kemudian anak-anak ikan tersebut perlu diberi makan infosuria selama 3 hari kemudian diberi makan kutu air yang disaring selama 10 hari dan setelah itu dapat diberi kutu air tanpa disaring.

Induk ikan yang diberi makan cukup baik, setelah 2-3 minggu dapat dipindahkan kembali. Anak-anak ikan laga dapat dijual setelah berumur 2 bulan.

Peringatan:

  1. Jangan meletakkan apa – apa batu di dalam tangki mengawan.
  2. Tumbuhan amat penting.
  3. Selepas mengawan, ikan jantan ini akan menghalau ikan betina dari sarang – sarangnya. Pada masa ini , eloklah jika ikan betina dibawa keluar dari tangki tersebut
  4. Selepas anak ikan berenang bebas , keluarkan ikan jantan dari tangki tersebut. Anak ikan akan membesar di dalam tangki mengawan itu.

Kalau nak tengok cara penjagaan ikan laga (untuk proses bertelur) di video bawah ini.

Nah, anda dah boleh ternah ikan laga dah nie. Cumanya, kita tak pasti dari segi penyakit dan masalah-masalah lain. (mungkin entri akan datang, kena buat lagi lah tue).

Apapun semuanya banyak memerlukan modal yang agak besar untuk membuat penternakan ikan laga ini. Aspek yang perlu dikira ialah makanan, tempat tinggal, air,  dan juga suhu yang sesuai. Apapun, jika sudah ada ilmu yang cukup, analisis yang lengkap dan juga kerjasama dengan beberapa pihak. Teruskan sahaja usaha anda.

Sumber :Pelagawebpaint. gambar cerita kini, dan blog bettavillage

Kategori/Sitemap

Bidadvertiser

Comments

  1. muhammad hijazi says

    salam,kenapa ikan saya tak nk makan lepas 2 hari dia mati.
    masa dia mati tu dia tengah bertelur pastu saya panggil kwn saya.dia ambil pisau lipat terus dia potong kat perut ikan saya.pastu dia ambil telur tu.abang rasa telur ikan saya menetas tk?

  2. fida says

    salam…tumpang tny yer…mcm na nak tau ikan betina 2 dah ready untuk mengawan dgn c jantan??kna tggu prot c btina buncit dlu ke bru lpzkan bersama c jantan coz c jantan dah bt buih n ready tok mengawan tp yg c btina x tau dah ready or blm??skrg diorg dlm proses knl mengenal baru 2 hari..tgk prot c btina slim je…n bp lama tempoh mengandung c btina??blh terangkan secara detail x step2 dia nak mengawan mcm na coz sy baru ja nak try kawinkan diaorg ni huhu xtau cr2nya…harap awk sudi membantu…tingin sgt nak biakkan ikan laga…

  3. nur faiqah says

    sy baru beli ikan pelaga 2hari lepas . tpi ikan betina mmg da bunting . adakah ikan jantan akan mnjagenye ?
    lagi satu masalah . sy da asingkn jantan betina dlm satu bekas jernih . tpi bile balik keje . ikan betina da lepas ke tempat jantan . tak thu da mngawan ke belum .
    sy cube lihat . tpi jantan mengembangkn ingsanye , tu tanda die mhu mngawan ke ?

    ikan jantan sy tidak mengeluarkn ape2 buih . mcm mne klu betina yg da sememangye bunting semasa beli nk bertelur ?
    harap sgt maklum balas

      • aimie says

        salam… faiqah…
        sy tau sikit2 tntg membiakkan ikan laga niy, ikan2 sy pun baru mengawan… tapi ambil masa jugak la… kalo ikan jantan tak buat buih. mksudnya dia masih muda @ x matang @ dia tak suka dgn betina tuh… solution dia, mungkin kena tggu bberapa mggu lagi utk dia mmbesar @ tukar betina lain utk bagi mereka mengawan… masa faiqah letak jantan dan betina sekali, jgn sesekali tinggal…. faiqah kena perhatikan dorang… sbb lepas mreka mengawan, telur terus keluar,,, bila telur keluar, faiqah kena asingkan betina kt aqua yg laen sbb dia akn makan telur2 tuh… lepas dh asingkan betina, biar telur duduk dgn bapaknya.. sbb bapaknya akan kutip dan letak anak2 dia dalam sarang buih dia… jgn bagi si bapak mkn dlm dua hari, sbb nnti dia keliru itu anak dia atau mkanan dia… bila 2,3 hari anak2 dh mnetas, asingkan bapak dia dlm aqua yg laen… itu sahaja :)

  4. abdunnasim ravbeek says

    Salam bro,,,ikan aku kena pukul ngan betina sampai mati,,,,aku try letak ikanjantan merah dulu yang mana ekor dia panjang,,,last last mati,,,,lepas tu aku letaka yang warna biru lak,,,kena pukui juga samapai mati,,,bila aku asingkan dia,,,ada keluar buih buih ,,,tu mungkin hasil dia dgn ikan laga biru kot,,,aku asingkan betina tu dari telur dia,,bila aku pindahkan telur tu ke tangki satu lagi yag ada buih jantan tu,,,dia terapung jer sampai masuk dalam buih yang jantan tu,,,tapi aku tgk ada juga yang tenggelam,,,soalannya aku nak tanya boleh ker telur tu menentas

  5. kerrrr says

    salam nk tye..kalau nk kawen kn ikn laga ni…kne tunggu buih jantan byk ke br blh campur y betine..atau lepas dah 4 hari terus campur kn je..harap dpt bg pendapat..

  6. faris says

    assalamualaikum,saye ingin tanye saye telah letakkan 1 jantan 1 betina ikan laga ke dalam satuu bekas..kedua dua ikan itu tidak mengawan lgi…ttpi air sudah kotor.. taklah kotor sgt..bukan kotor mcm air longkang…hihi…adakah saye perlu tukar kan dahulu..atau biarkan ia mengawan dulu…harp maklum..

  7. syahmi says

    kenape tak boleh letak batu semasa mengawan?berapa lama masa yang diambil untuk ikan proses bertelur?makanan apa yang boleh bagi makan anak ikan selain kutu?

    • Zik says

      pasal tak boleh letak batu tuh saya pun kurang pasti… berapa lama masa, dalam 1-2 minggu… untuk makanan macam nie, 3 Hari tak perlu diberi makan. Kalau nak beri juga, boleh beri infosuria, atau telur kuning. Selepas 3 hari baru diberi makan microworm atau bbs. Kemudian diberi kutu air atau tubifex.

      • zaid says

        sbb xleh letak batu sbb klu letak batu,ikantu nnti keliru..contoh cam batu kecik warna putih tu…klu telur jatuh kt dasar,dia xtaw mna satu telur tu ngan batu..

  8. naim nasir says

    abg,ikan saya dah bertlur,tpi yg jantan x pungut telur tu,pastu saya ambik telur tu saya kumpul dlm 1 bekas,adkah dye boleh menetas….

    • Zik says

      kalau nak menetaskan secara manual (sendiri ) pun boleh.. tapi kena tahu tekniknya.. saya sarankan biarkan jer… tunggu si jantan nih jaga… asingkan yang betina tuh

  9. munawwir says

    abang kRi!
    saya ada ikan laga jantan dan betina,saya letak mereka berdua ni dekat satu akuarium besar…~jantan dan betina asing~
    bila dah “READY TO THE PROJECT”…MEREKA mengawAN..
    saya asing Kan betina lAK…
    SENAnG CITer=anak ikan nak bagy makan ape yer??
    tolong bagy respon….

  10. hikmaldaniel says

    bang nk tanye sikit nape anak ikan laga bile dh menetas die sume mati kerana nyamuk jejentik cam ne nk elakkan jejentik tu ahhhh.

    • Zik says

      jangan bagi letak tempat jejentik lah.. jejentik kan lagi besar dari anak ikan laga… tempatkan anak ikan itu di tempat tanpa gangguan hidupan lain…

  11. azlina says

    ikan sy dh bertelur,sy dah asingkn betina tp yg jantan pun makan telur jugak jd sy asingkn jgk,telur blh hdp sendiri ker tp jntan n betina

  12. mofadz says

    soalan no.1 -pengalaman saya kenapa ikan betina pukul ikan jantan sampai mati lepas mengawan ur lepas bertelur

    soalan no.2 – betulke letak 2 betina 1 jantan dalam satu bekas boleh mengelakkan masalah soalan no.1

    soalan no.3 – bila letak 2 betina 1 jantan… betina2 tu asyik berlaga sesama kenapa ? jantan tu diabaikan pulak ?

    • Zik says

      no1… memang dia akan bergaduh lepas mengawan…
      no2… yer betul tuh
      no3. dia akan berlaga sama jantina.. kalau dia jantan sama jantan.. yang betina pulak akan diabaikan..

  13. razi says

    bro.. boleh bagi taw cam ner nk taw ikan laga n betina kew jantan… ada gambar x? saya baru beli ikan laga. sepasang laa.. xtaw laaa jantina nye. 1 besar dan bewarna biru gelap. 1 lagi bersaiz serdahana warna merah… kalo boleh saye nk taye lebih2.. xpernah tgk ikan bertelur.. bro leh emailkan ke saya add lordguardian87@gmail.com

    • Zik says

      ikan betina kecil dari jantan… yang betina dia saiznya lebih kecil… saya rasa betul lah tuh .. satu jantan satu betina… nanti saya emailkan bro gambar ikan jantan dan mana betina..

  14. mien says

    saya cuba blaja biakkan ikan laga… nerves plak rasa bila byk sgt anak ikan menetas….beratus2 ekor…xtau plak mcmn nak urus anak2 ikan yg masih kecil…

  15. arep says

    anak ikan laga saya semua dah mati kene makan gan bpak nye.. tempoh ikan laga jantan tok mengawal balik brape lame yek? oz ikan laga betina dah bunting lah

  16. muhammad hamizan says

    ikan jantan kan jaga telur. tapi kenapa telur ikan saya belum menetas. sebenarnya telur ikan laga menetas dalam berapa hari

  17. ZAKI says

    kenapa ikan laga jantan menyerang ikan laga betina? adakah hal ini berlaku disebabkan saiz ikan jantan lebih besar dari ikan betina?

  18. says

    t/kasih atas maklumat tu… sy peminat ikan lagi , ade 15 ekor dah……bila tgk ikan2 tu mmg seronok le……tapi nak cari yg betina nye sy tak dpt lgi kat kedai ikan tu pun tak jual yg betina nye…..

    • Zik says

      itu normallah… kadang2 berlaku kekeliruan dalam peliharaan ikan laga ini… kalau jadi macam itu, asingkan dalam beberapa hari dulu..kemudian campur balik…

  19. Anwar says

    Assalamualaikum bro….nak tnye ckit….saye dah berjaya mendapatkan anak ikan laga saya hasil daripada proses mengawan ikan laga jantan dan betina….umo da 3 hari….ikan betina Saya da asingkan….masalahnye..Saya ade nampak ikan jantan Saya makan anak die….so Saya asingkan la ikan jantan ngan anak2 die….patut ke? Si jantan nampak resah je lepas tu… : / Tolong jawab ye.

    • Zik says

      kadang2 situasi macam itu memang akan berlaku.. itu aku pun tak pasti… aku biarkan jer… kalau bagi si betina lagilah dia makan semua… itu normal lah..

  20. syikin says

    sy syikin,dri klang sy mencari pembekal yg senag utk berurusan dn bnyk pilihan yg penting juga harga berpatutan… boleh tlg email kan kpda sy
    tentang hidmat tuan/puan

  21. LaNsTyLoO says

    Aku dah bjaya . .telur2x dah menetas skarang anak ikan dah brumur 3hari hehe. .tpi aQ hairan lah telur2x toe menetas dlm masa 24jam jew hahaha..

    • Zik says

      kena cari pembeli… yang membelinya dengan banyak… tengok juga target market kita..kena buat analysis dulu..bincang dengan kawan2x

  22. remy says

    ikan laga klu nk tau mgawan cam ner. midah jer cam org gak yg baru kawinj.romen2 dulun pastu ehem2 hahhaah kan dah stim per lagi kulom la batang jantan posisi 69

  23. Ahmad ArsYad says

    as salam aku nak tanya kenapa ikan laga aku bila aku bagi makan pallet dia makan sikit je…….bila aku bagi makan nyamuk sekejap je hilang kenape erk?

    • Raem says

      Ikan jantan mpunyai saiz yg bsar n color cantik . Ikan betina mpunyai color yg luntur n tdapat biji puteh a.k.a telur dbwh bdan

  24. says

    sy bru beli ikan laga pagi tadi..cntek.. tak mati ke klau gunakan air paip je?? ada la simpan anti klorin..brapa lama ar ikan ney blh hidup?? tak tau la klau psl ikan laga ney..

  25. haris says

    dulu ikan sayer bnyk buat buih.lps 2 sayer bli ikan laga brtina yg harga dier rm2 seekor.lps syer ltk brtina dlm bekas jantn.mereka mcm brlawan.pas2 sayer alih smula ikan bertina 2 sbb tkut mti.mcm mner nk mngawan smpai c bertina tu x der ekor dh.tpi bekas yg syer bli tu agak kcil.x thu pulak kena bli bekas besar.

    • powerjee says

      ikan laga mengawan dlm waktu2 tertentu je bro..pagi tdk pon petang..senang cite lu kene asingkan dulu jantan ngn betina…tapi letak dalm bekas yg jernih.supaya c jantan ngn si betina leh kenal2 dulu…s,elok2nye 2 hari..dlam 2 haritu bg la makn secukupnye…bile c jantan dah mula buat buih..baru la letakan dlm 1 bekas…seeloknye aquarium satu kaki..thank you…sambungan nye akan datang

  26. ana says

    salam..
    baru beli semalam ikan laga.. xtau nk jaga ngan cara yg betul..
    boley explain cara makan die, kesihatan die, n air die.. penin ler..

  27. apit says

    sebelum ni sy ada biak ikan laga liar (betta imbellis)……berjaya……tapi x smpai 3 mggu semua anak2 ikan tu mati……sy nk tau apa makanan khas utk anak2 ikan……cmna nk dapat/hasilkan?

    • firdausazlan says

      Ikan gapi ni,walaupun mudah bertelur tp dia merupakan spesis yg sgt sensitif terhadap gangguan luar..so,kalu betina menghasilkan benih2 putih then si jantan akan masuk’n dlm mulut dia,pastu dia akan kluar’n benih2 putih tu melalui buih2 dr mulut dia..biasanya jumlah telur2 dlm buih ni lebih dr 50 biji & kdg2 mencecah ratusan..apapun,pd saat ni,si jantan akan menjaga telur2 ni..tp sekiranya ada gangguan spt memberi makan,kocakan air yg kuat,atau gangguan dr sibetina, ikan jantan ni akan mkn telur2 ni blik..so,cara terbaik,bila dh bertelur mcm tu,korg asingkan telur dr ikan2 dewasa ni.then biarkan beberapa hari utk telur menetas..ok..then kahirnya dpt lah hasil..anak2 ikan yg sgt halus..hahaha

  28. serabut BB says

    hadui….nape ikan laga jantan geget ikan laga betina????
    sy nak ngawn kn bkn soh fighting2…cmne ni???
    isk3…
    sob…sob…sob…

  29. budin podin says

    member haku bagi kt haku sekor ikan laga yg ekor nya terkoyak dn hampir putus,mcm mna nk merawat ekor nya itu ?

  30. hakim says

    ikan laga sbenarnye sesuai dgan air paip….aq gunekan air paip pade 6 ekor jantan 2 ekor betine dan beratus anak2 ikan laga aq yng baru lahir…tiade kematian pon tercatat dlam sjarah pembelaan ikan aq yng brpunce dri air paip…skirenye ade stngah ikan laga jantan korang tidak kluar buih..itu mknenye blom matang…korang perlu bersabar skirenye ingin mgawan kan ikan2 anda…ianya mgambil mase sdikit…dan perlu lah rajin mncari mklumat dan mnjagenye dgan baik….anda juge perlu lah berkobankn duit anda sdikit…skirenye inginkan kpuasan….lgipon sye msih skolah…sy tlah brgaye mgawankn ikan2 lag sy…dan bnyk prmintaan dri kwan sy yng ingin membeli ikan2 sy…anda ingin brjaye rjin2 la mncari mklumat…elakan mberi mkan palet..beli lah cacing merah di kedai ikan singit je dah dpat beratus2 cacing merah…tpi kene slalu cuci cacing itu untuk mgilangkan bau busuk…dan simpanye di dalam peti….cacing yng idup bkan cacing beku…cacing beku untk anak2 ikan bru lahir

  31. hakim says

    aq juge seorang pembela ikan laga…kali pertame aq cube mengawan kan ikan laga aq si betine maty…kali kdue aq beli aquarium besar aq cube mgawan kannye dan aq mngunakn induk jntan and betine yng lain dan ianya bertelur…hari ini anak2 ikan laga aq dah berusia 3 ari dan aq memberi mkan frozen blood worm…sekirenye anda berminat untuk membeli ikan laga call lah saya 0179360315…harge mngikut gred…ikan laga ni tidak sesuai dngan kedaan air yng trlalu sejuk…klau nak halangkan anaknye dari kene sinaran matahari…tutup la cermin aquarim dgan ape2…senang je nak biakan ikan laga ni..

  32. As says

    sebelum nak tukar air, sy sediakan bekas lain dulu, sy angkat ikan laga m’ggunakan tgn, so ikan tu melenting, pastu sy masukkan ikan tu ke dlm bekas lain yg dah isi air, sbb bekas ikan yg lama tu air dah kotor dan perlu dibasuh. selepas dah basuh, sy masukkan ikan bersama air skali kedlm bekas yg dah basuh tu n then sy bg lah ikan mkn. makanan ikan tu b’bentuk biji. sy bg sebiji dulu, die mkn, kali kedua sy bg, kemudian ikan laga sy x mkn, kali ketiga, pun ikan sy x mkn juga, mcm mana nie.. adakah disbbkan faktor air yg sy tukarkan tu. air yg sy tukarkan tu, bukan air paip, tapi air yg kami slalu minum, air dr.sukida yg terdapat di depan kedai-kedai runcit atau 7E.

  33. ct says

    opps…ada lg 1 soalan nih :)
    kenapa ikan yg duk kt dlm bekas yg slalu berbuih tu dia cabut ekor dia..dah pendek dah..sedihnya tgk T__T x cantek..tp still sygkn dia..:)

  34. ct says

    asalamualaikum..
    saya ada 2 ekor ikan laga.
    satu bekas ikan laga ni x berbuih pun air dia..
    tapi..kenapa air dalam bekas ikan lagi 1 tu slalu berbuih walaupun setiap hari tukar air??
    please help me..xtw nk buat mcm mana ;(

  35. dieyana says

    sy nak tanya sket.sy baru saja sehari bela ikan laga ni..nak release tension la konon..tapi kan bila balik rumah dari ofis ptg tu,ikan tu mcm nak mati…mulut dia asyik ke atas saja..nak kata lapar,bg makan xmakan plak..mcm lemah semacam ja..sbb air ka?air apa yg sesuai?nak cari air telaga xda la plak kan….tq in advance!!

  36. leynda says

    saya baru je bela ikan laga..abg sy mls nk jaga dah..kalau 2 hari x bg mkn..ikan laga tuh mati x? ad survivor food x nk bg dia mkn yg leh tahan 2-3 hari mknn tuh..

    • Zik says

      letak lumut…. dekat parit2 kat kg ada banyak… kalau takda cuba beli dekat kedai ikan ..ada jual , bukan lumut tiruan tau.. yang hidup punya

  37. paz says

    as-salam…
    seblm ni pernah bela ikn laga sekor tp xtahan dh mati..sb air sejuk sgt kot?baru kemarin beli sekor,kwn ckp jantan,tah la..so arini bwk bela kat opis tp cam risau la sb air die sejuk sgt mcm air dln peti ais tu..xpe ke camtu?sejuk aircond daa..kali ni letak cermin kat die tp xde respond pn..nape ye? tq

  38. adam bin jaafar says

    salam…saya berminat nak lebih lanjut tentang harga dan lain2..mohon email pada saya alamat dan no tel……….tm ksh

  39. azrul says

    bro..tlg email aku num fone ko..aku xphm la..aku nk cal ko trus snang…nk mnx jadi sifu dlm pembiakan ikan laga aku…mnx tlg sesangat…

  40. says

    salam. hai sy bru join nk bela ikan laga sy, sy ada 5ekor ikan laga, 4 jantan 1 bentina, mcm mna nk tahu ikan betina betelur,

    • Zik says

      letak kat mana , ikan tuh?? akuarium?? kalau ada nampak buih2x macam telur katak… itulah telurnya

    • Zik says

      dah di asingkan belum?? kena bagi air hijau sebagai supplemen..kebaikan air hijau ni die akan melindungi badan anak ikan dari penembusan cahaya matahari yang boleh merosakkan mata dan organ anak ikan tersebut. Air hijau nie sebenarnya mengandungi phytoplankton bernama chorella secara majoritinya, tapi ada gak banyak species lain yg ada. Ia boleh didapati dari air ternakan ikan tilapia, ikan keli.

    • Zik says

      kena check balik… airnya… ataupun kadang2 baka jantan dia tak elok kot…. try cari baka jantan yang lain

  41. says

    Wah, enrty ni best…. Asyik dok bace pasal ikan laga aje tp tak tahu mcm mana nak bagi makan, nak bagi makan apa, cara jaga…. :-)

  42. says

    Rasanya susah juga nak jadi usahawan penternak ikan yerr … ? kalau tidak mempunyai ilmu, minat dan pemalas cam b3njy ni … asyik2 main video games jee … dan main guli (hehehe… itu dulu2 masa kecil) nampak gayanya matilah ikan ternakan tu …. Cuma orang yang mempunyai minat mendalam dalam penternakan ikan sahaja akan berjaya .. Tq.
    benjy recently posted..B3NJY MENANG PERCUTIAN 8H 7MMy Profile

    • Zik says

      yang ini lebih kepada komersial… kalau biasa2 , rasanya tak berat sangat lah… bela ikan nie..sangat senang…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge