Ikan laga yang cantik dan potensinya di malaysia

ikan lagam, gambar ikan laga, ada apa dengan ikan laga, mitos ikan laga,

Nama saintifik ikan laga.

Ikan ini disebut dalan bahasa latinnya adalah Betta splendens, termasuk dalam famili Anabantidae (Labirynth Fisher). Nama ikan laga, kerana ikan ini kalau ditemukan dalam 1vs1, ikan ini akan bergaduh sesama sendiri. Kesian aku tengok ikan ini kalau digaduhkan macam ayam laga, jangan dibuat macam itu lah ya.

Mitos/Lagenda ikan laga di Negara Siam.

Betta Fish adalah dikatakan telah dapat nama dari satu suku-sakat purba pahlawan-pahlawan Asia memanggil “Bettah.” Ikan ini telah diberikan nama betta dari pahlawan-pahlawan kerana kira-kira 150 tahun lepas rakyat menikmati menyertai dalam satu sukan terkenal yang menceburi pergaduhan dua daripada ikan pahlawan ini. (Malah, sukan sungguh popular yang ia telah diatur dan disukai oleh Raja Siam!).

Satu perkara yang menarik tentang pergaduhan ikan ini adalah, tidak  sama seperti ayam jantan atau pergaduhan anjing di barat sana, pada pertandingan-pertandingan ikan pelaga Siam, pertandingan sebenar adalah lebih mengukur keberanian ikan itu, daripada satu pergaduhan melihat berapa luka yang teruk oleh ikan itu atau sehingga mati salah satu ikan itu. Penonton-penonton bertaruh pada berapa lama satu ikan tertentu akan memperjuangkan , dan yang satu akan melepaskan pertama.

(Malah, kebanyakan ikan hanya akan digunakan untuk sekali atau dua  kalau mati sekali jerla , dan kemudian akan dibela atau dibuang begitu sahaja untuk persenyawaan. ) Kalau mati, beli yang baru. Sehingga hari ini, sukan itu masih ada di negara siam. Malaysia pun ada, tapi pandai-pandailah tanggung ya.

Info ikan laga:

Nama saintifik: Betta Splendens
Nama lain: Betta
Pengkelasan/Keluarga: Belontiidae
Boleh didapati : Cambodia, Thailand
Saiz Dewasa: 3 inches (7 cm)
Kehidupan sosial: Jantan sama jantan jangan diletakkan dalam satu balang, nanti gaduh!
Jangka hayat: 2-3 tahun
Diet/Pemakanan: Emping, keropok ikan (bulat2), serangga, alga.
Cara menetas/pembiakan: Buih-buih seperti buih sabun jumlah yang banyak (seperti telur katak)
Tahap untuk membela: Sangat mudah dijaga. Tidak perlu letak oksigen macam ikan kelisa, dan ikan emas yang sangat manja.
pH yang sesuai: 6.8 – 7.4
Suhu: 75-86 F bersamaan (24-30 C)

Ikan ini juga dibuat untuk perhiasan dalam akarium yang orang cina kebanyakkanya percaya dengan “ong” atau fengshui.  Negarakita, Malaysia juga banyak ikan laga ini dikomersialkan di pasaran tempatan dan juga pasaran luar negara.

Akan datang: Penjagaan ikan laga, harga, dan gambar ikan laga yang cantik.

Sumber about.com betta fish

Kategori/Sitemap

Bidadvertiser

Comments

  1. Peace says

    aQ skunk bela 4 ekor jew ikan betta nie. dlu time msih tinggal kat kampung 2 byk ar. amek kat blakang rmh jew. . . . . skunk tmpat 2 dh jdi jalan raya. . .kcian ikan2 tu. . . .


    Via MebApp.com

  2. roswanira says

    Saya ada 2 ekor ikan laga yg berumur 2 tahun lebih dan seekor lagi dah 1 1/2 tahun. Saya pelik yg 1 1/2 tahun ni sejak 2 bulan lepas, bila saya balik dari cuti raya aidilfitri saya perasan ikan tu tak boleh berenang. Maksudnya dia sebenarnya tak boleh terapung spt dulu. Ikan tu saya tak bawak balik kampung sebab jauh sgt. Saya ada pesan dgn anak jiran (12 thn) tolong bg makan ikan tu masa time raya tu, tapi bila balik…. Nyesal betul. tgk ikan tu dah jadi mcm tu. Ikan tu sakit ker?… Boleh jadi gitu ker kalau budak tu picit kuat ikan tu? Kesian betul… jadi mcm mana nak tolong ikan tu?
    Ikan yg satu lagi tu, skrg dah tak seceria dulu dah… mcm lembap jer. Adakah sebabnye ikan tu dah tua sbb umur dia dah dekat 2 tahun lebih?

    • Khai says

      mgkn yg xboleh terapung dengan elok tu tulang dia dh patah. kalaw patah dh xda cara penyelesaian dh… yg murung tu cuba tutup dgn kotak ke apa2 lah… janji tmpt tu jd gelap n ada udara keluar masok. biar dlm seminggu. tgok mcm mna… jgn lupa bg mkn

  3. ejat says

    sy ade bele sepasang ikan laga (jantan dan betina),amik dkt parit blakang umh…mcm mne cre mmbiakkan ikan 2???ade yg ckp si jantan akn buat buih,dan berpusing2 dkt betina,tp,bile sy letak je,jantan gdoh la ngan betina,buih dh ade…bole tlong ajar kn x cre nye…

    • says

      klau dah buat buih tu, mknenye dah nk bertelur la tu…yang jantan akan membelitkan badannya dekat si betina..pastu telur2 jatuh dan y jntan akn kutip telur2 tu, letak kat buih…klau dah slesai bertelur, alih y betina dan biarkan y jntan menjga ank2nya..

  4. says

    chanteeek !!! Pernah suatu ketika dulu, kembar aku sibuk nak bela ikan laga nie… last.. aku belikan lah jugak… tak sempat seminggu … mati ikan-ikan tu !!! mana taknya… depa buat main…. lepas tu aku dah tak belikan dah, walau pun depa menangis nak bela lagi… ishk..ishk ishkkk !!!
    bujang3 recently posted..WJR Dah ada yang merisik-risik !!!!My Profile

  5. says

    heheh Zik…
    ikan ni paling mudah dibiak dan boleh dijadikan sumber pendapatan tambahan, tapi kena pandai pilih jenis, contoh macam dalam gambar tu , dipangil jenis bulan (di tempat aku la)dan harga dia lebih mahal dari biasa… .boleh cecah sampai seratus tapi bergantung pada warna
    Ps : sekarang ni dah jarang orang buat laga banyak buat perhiasan dan koleksi je..
    Aku pun ada biak ikan ni… tapi sekarang ni tengah strill kolam krana jangkitan ulat air yang heheh :D
    dnoBiz recently posted..Tukar Sudah – BWF mewajibkan pemakaian skirt kepada pemain wanitaMy Profile

  6. says

    Ikan ni tgh famous skang. Jual mmg dpt $$$$ tinggi skang. Ada kwn bEe siap bela kat umah nak tunggu besar pastu nak jual!!!! Hahahaha…….

    Tp nak bela ikan ni kena perlu ada kesabaran yg tinggi zik! Kalau tak sabo mahu ikan jadi lauk. Huhuhu

  7. says

    aku ada bela ikan ni dulu… Badan warna putih… sirip dengan ekor ada campuran putih+biru+ungu+merah.. cantik la.. kuat kot ikan aku… aku bagi makan cacing besar.. Pergh.. rilex je dia telan.. Susah nak cari warna putih.. Rare la kot. Lagi pun ikan tu orang cina yang bagi kat aku.. Bila dah mati, cari kat kedai warna macam tu dah tak jumpa dah… Tahan la dekat setahun jugak..
    Ahmad Fikrizaman recently posted..Iklan Pertama Samsung Galaxy S IIMy Profile

  8. says

    Saya pernah bekerja dalam jabatan perikanan dulu dan ikan laga ni adalah salah satu favourite saya dan dibela dalam akuarium sendiri, tapi syg umurnya tak panjang bila sang kucing datang menyerang dan makan ikan ni sampai pecah akuarium kat umah..huhu
    BroZooL recently posted..KABELUPUKOM !My Profile

  9. says

    Cantiknya ikan dalam gambar tuh, baru tahu ikan laga ni nyer nama saintifik, comel plaks kalau panggil dengan nama tuh… :D

    setakat ni, ikan-ikan yang dibela semua dah mati… pasni try bela betta plaks aa.. :)
    Eizil recently posted..Kaligrafi KufiMy Profile

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge