Cara pembuatan tempe secara tradisional

tempeh, gambar tempe ,tempe mentah, pembuatan tempe, khasiat tempe,
Tempe merupakan makanan tradisonal, yang popular di johor. Namun begitu, tak tahulah dinegeri lain? Mungkin ada yang kenal, mungkin juga ada yang tak pernah nampak apa benda tuh?? Tapi sekarang ini, tempe mustahil orang tak tahu apa benda agaknya.

Tembusi pasaran international.

Ya, banyak tempe sudah dipasarkan ke luar negara, ia tersenarai dalam 29 produk dalam bantuan oleh bank SME. Selain itu juga, permintaan yang tinggi  dan bukan sahaja enak dimakan, tetapi kerana kandungan protein yang bagus untuk kesihatan. Yang menjadikan ia beza cuma dari segi pembungkusan yang kreatif dan kedap udara berbanding di malaysia, kalau di kampung-kampung pembungkusan daun pisang menjadi pilihan.

Cara-cara untuk membuat tempe:

Ikuti langkah dibawah ini,

  1. Biji kedelai (biji soya) yang telah dipilih/dibersihkan dari kotoran, dicuci dengan  air sumur yang bersih selama 1 jam.
  2. Apabila sudah pasti ia bersih, kedelai ini direbus dalam air selama 2 jam.
  3. Kedelai kemudian direndam 12 jam di dalam air panas/hangat bekas air perebusan supaya kedelai mengembang.
  4. Selepas itu pula, kedelai direndam dalam air sejuk selama 12 jam.
  5. Setelah 24 jam direndam seperti pada step 3 dan 4 di atas, kedelai dicuci dan  dikupas kulitnya.
  6. Setelah dikupas, kedelai direbus untuk membunuh bakteria yang kemungkinan akan membiak selama dalam proses perendaman.
  7. Kedelai diambil dari dandang, diletakkan di atas tampah dan diratakan tipis-tipis. Selanjutnya, kedelai dibiarkan dingin sampai permukaan keping kedelai kering dan airnya menetes habis.
  8. Sesudah itu, kedelai dicampur dengan laru (yis 2%) guna mempercepat/merangsang pertumbuhan jamur. Proses mencampur kedelai dengan yis memakan waktu sekitar 20 menit. Tahap peragian (fermentasi)  proses menyalai/penapaian adalah tahap penentu keberkesanan dalam membuat tempe kedelai.
  9. Bila campuran bahan fermentasi kedelai sudah sebati, campuran tersebut dicetak pada loyang atau cetakan kayu dengan lapisan plastik atau daun yang akhirnya dipakai sebagai pembungkus. Sebelum itu, plastik dilubangi/ditusuk-tusuk. Tujuannya ialah untuk memberi udara supaya jamur yang tumbuh berwarna putih. Proses percetakan/pembungkus memakan waktu 3 jam. Daun yang biasanya buat pembungkus adalah daun pisang atau daun jati. Ada yang berpendapat rasa tempe yang dibungkus plastik menjadi “kureng” dan tempe lebih mudah busuk (dibandingkan dengan tempe yang dibungkus daun).
  10. Campuran kedelai yang telah dicetak dan diratakan permukaannya dihamparkan di atas rak dan kemudian ditutup selama 24 jam.
  11. Setelah 24 jam, tutup dibuka dan campuran kedelai didinginkan/diangin-anginkan selama 24 jam lagi. Setelah itu, campuran kedelai telah menjadi tempe siap jual.
  12. Untuk lebih tahan lama, tempe yang akan dihantar  menjadi produk eksport dapat dibekukan dan dikirim ke luar negeri di dalam peti sejuk.

Mekanisme Pembuatan  tempe, proses pembuatan tempe, cara mebuat tempe, tempe mbah, proses pemeringkatan dalam membuat tempe,

Ringkasan pembuatan tempe.

Atau anda ingin melihat pembuatan tempe melalui video version dari seberang indonesia:

Selamat mencuba!

Akan datang, khasiat dan resepi-resepi tempe.

Sumber hmktim.blog roslymultiply

Kategori/Sitemap

Bidadvertiser

Comments

  1. sapari segamat says

    cakap pasal tempe…aku la hantu nye…hari2 pekena tempe pun tk ape…tempe tu bukan takat goreng aje….mcm2 boleh buat. Kita ni kreatif la sikit… mcm chef wan tu.Bkn takat goreng aje… masak sambal blh…masak lemak blh…masak kari blh…tempe gorreng sotong…tempe masak taucu…tempe campur sayur goreng….issshh macam2 blh jadi….

  2. says

    tempe buat goreng bagus gak…bubu ikan bilis..cili gorang2 sama bawang merah dan putih sedap gak tuh makan bersama nasi putih

  3. says

    tempe goreng..mmg sgt sedap..

    tp org kata..kalo wat tempe ni ikut org juga kan..kalo ati x tenang atau sumthing wrong sumwhere…tempe tu xkan menjadi..kiranya ada pntang larang gak la

  4. says

    saya jarang makan tempe. Kalau makan pun sekali sekala je baru dapat makan. mungkin kat tempat saya tak berapa popular sangat kot tempe ni..

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge