Lembu tanduk besar, affrican cattle!

cattle cow, cow picture, cattle horn large, lembu tanduk panjang, lembu pelik,

Yang uniknya spesis lembu ini, mempunyai banyak kegunaan bukan sahaja dari susu dan dagingnya untuk dibuat makanan harian. Tanduknya yang panjang juga boleh dijadikan sebagai tarikan pelancong. Ditambah dengan, kalau pandai berenang lembu nie, ok juga ya?

Diantara spesis lembu yang mempunyai tanduk yang panjang dan besar seperti kerbau. (kalah kerbau). ia digelar sebagai “Raja Lembu”. Nama sientifiknya dipanggil Ankole-Watusi. Panjang tanduk yang pernah ditemui dalam lebih kurang 1.5-1.75 meter. (bayangkan??)

Sejarah, dan mitos.

Lembu ini, telah ditemui dalam sejarah Mesir atau Hamitic Longhorn, kelihatan dalam piktograf dalam piramid-piramid Mesir. Dikatakan pada zaman itu, Orang Mesir Longhorn berpindah dengan pemilik lembu ini dari sungai Nil ke Etiopia , dan kemudian berpindah ke selatan sampai Afrika.

Boleh jumpa dekat mana?

Sangat luar biasa ialah lembu ini boleh ditemui di negara seperti Uganda, Rwanda , dan Burundi. Di Uganda, kepelbagaian Sanga kaum Nkole dikenali sebagai Ankole. Di Rwanda dan Burundi, dalam kepercayaan Sanga kaum Tutsi dipanggil Watusi. Keturunan biasa Rwanda Watusi dipanggil Inkuku. Secara tradisi, Ankole-Watusi dianggap suci. Mereka dibekalkan susu bagi pemilik-pemilik, tetapi hanya jarang-jarang digunakan untuk pengeluaran daging, sejak kekayaan seorang pemilik dikira dalam haiwan hidup.

Lembu Ankole di luar Afrika.

Disebabkan oleh rupa ketara mereka yang unik , dan keupayaan mempunyai tanduk yang besar dan untuk tujuan domestik dalam untuk menarik pelanggan-pelanggan berbayar, lembu Ankole telah diimport dari Afrika oleh zoo-zoo Eropah semasa kurun ke-19 dan awal kurun ke 20. Zoo-zoo dan taman-taman buruan haiwan di Jerman, Sweden , dan England ialah antara pembiak-pembiak baka lembu ini di luar Afrika. Lembu telah dipanggil Ankole, atau Ankole-Watusi , dan mereka telah dirawat sebagai satu tunggal baka. Zoo-zoo orang Amerika dan tarikan pelancong lain mengimport lembu Ankole-Watusi dari zoo-zoo Eropah dalam 1920s dan 1930s.

Pada Januari, 1983, orang Amerika Utara juga meminati baka lembu Ankole-Watusi menemui dalam Denver, Colorado , dan membuat Ankole Watusi International Registry. Ramai dari orang ini telah membiakkan lembu Ankole-Watusi sejak sebelum 1978. Dalam lima bulan, Registry mempunyai 74 anggota seluruh negara. Satu usaha yang harus diberi pujian.

Ramai diantara pengusaha yang lain membela lembu ini kerana ia mempunyai daging kolesterol yang rendah dan rendah lemak. Namun kajian terperinci masih lagi diperlukan.

lembu tanduk panjang, kettle long torn, cow, cow long torn, cow cute, picture cow,

Kesian kan lembu nie. Huhu.

Sumber dan gambar: website okstate.

Comments

  1. says

    longhorn… huhuhu macam biasa dengar tu… info perlu baca ni dan rugi kalau tak baca sampai habis… cuma terpikir.. apa kelebihan tanduk pada lembu ke kerbau ke? errmmm…

  2. says

    bapak besar n panjang tanduk tu. tojoh orang, padam la jawabnya…pergh! pic last tu tak tahu nak cakap apa. kesian pon ada kelakar pon ada. ish2. bapak besar

  3. says

    Salam…

    Tanduknya amat berguna tu…

    1. Boleh buat lastik.
    2. Buat hulu pisau atau keris.
    3. Buat sarung pisau atau keris.
    4. Boleh buat tiup, mcm org apa tuh….yg guna tandung utk meniup masa sukan hari tu…

  4. says

    Ni kalau tanduk manusia mahu tercampak 18 meter ni. Kalah lembu matador. Pic last tu tgk macam kesian je kat lembu tu. Tapi rasa lembu tu steady je kot sebab lembu tu mesti dah ada DNA yang relevan untuk tanduk sebesar itu.

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge