Categories: Akademik

Semak keputusan SPM secara online, sms, apps 5 mac 2019/20

Setelah korang berhempas pulas dalam peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) tahun lepas , hari ini kini tiba masa untuk anda ketahui keputusan SPM. Selain itu kita akan kongsikan juga cara membuat semakan SPM 2019. Ada dibawah tuh korang tengok kejap lagi.

Keputusan penuh Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Hari ini pada 5 mac 2020. Keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun 2019 akan dikeluarkan pada Khamis, 5 Mac nanti. Hari ini weyhh.. Jam 10 pagi untuk online dan sms dan boleh semak.

Jumlah calon 416,416 ratus ribu seluruh malaysia, sabah dan sarawak. 

Seramai 416,416 calon telah mendaftar untuk menduduki SPM pada tahun 2019 di 3,313 pusat peperiksaan di seluruh Malaysia.

Daripada jumlah tersebut, 357,010 adalah calon sekolah kerajaan, bantuan kerajaan dan sekolah agama bantuan kerajaan dan 8,320 adalah calon sekolah di bawah agensi kerajaan selain Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Selain itu, 8,317 adalah calon sekolah menengah agama negeri; 2,209 adalah sekolah menengah agama rakyat; manakala 14,203 adalah calon sekolah swasta yang berdaftar dengan KPM; dan 26,357 adalah calon Persendirian.

Baca juga : Halatuju selepas spm 

Menurut kenyataan dikeluarkan KPM hari ini, semua calon SPM 2019 boleh memperoleh keputusan daripada sekolah masing-masing mulai jam 10 pagi pada tarikh tersebut.

“Calon persendirian akan dimaklumkan melalui pos atau boleh menghubungi Jabatan Pendidikan Negeri tempat calon mendaftar untuk menduduki peperiksaan,” tambahnya.

Cara Semakan Keputusan SPM 2019

Keputusan SPM boleh disemak dengan cara berikut:

  • Hadir ke sekolah.
  • Melalui online.
  • Melalui SMS.

Hadir ke sekolah

Hadirkan diri ke sekolah pada tarikh yang telah diumumkan. Untuk dapat keputusan tuh silalah berpakaian kemas atau pakai jer baju sekolah lagi elok. Kot-kot dah tak muat ke? ketika mengambil keputusan. Hadirkan diri pada pagi sebelum pukul 10 pagi.

CARA SEMAK KEPUTUSAN SPM 2019, SMS. Sistem pesanan ringkas.

Sementara itu, semakan keputusan SPM 2019 juga boleh dilakukan menggunakan perkhidmatan mySMS 15888 dengan menaip SPM<>NOKAD PENGENALAN<>AngkaGiliran dan SMS ke 15888.  Contoh , SPM 870254148547 WY189A123 dan send ke 15888.

Kemudian pihak provider akan reply keputusan spm anda. Jangan cemas jangan takut. Haha.

Perkhidmatan tersebut akan diaktifkan bermula jam 10 pagi 5 Mac dan akan ditamatkan pada jam 6 petang 11 Mac. Lepas dari tarikh tuh dah tak boleh. So kena cepat ok.

Semakan secara online.

Semakan keputusan juga boleh dilakukan melalui portal Lembaga Peperiksaan di laman web kementeria pendidikan yang rasmi iaitu sppat.moe.gov.my/semakan.

Masukkan no kad pengenalan tanpa dash. dan masukkan juga no angka giliran anda dibawahnya. Kemudian tekan butang SEMAK dibawah itu. Dan akan keluar keputusan spm 2019 anda!!

Semakan keputusan menerusi laman web ini hanya memaparkan ringkasan keputusan. Keputusan penuh boleh diperoleh di sekolah atau JPN.

Manakala semak keputusan di apps. Korang boleh search e lembaga peperiksaan atau keputusan spm. Cubalah, aku belum cuba lagi.

Zik

Berkongsi ilmu tentang, isu semasa, sukan, ekonomi, akademik, bijak wang, lelaki kacak dan peringatan untuk manfaat bersama-sama. Insyallah. Lanjut tentang penulis disini PERINGATAN!! Pihak Zikri Husaini Dot Com, tidak bertanggungjawab atas komen pembaca. Ia adalah pandangan peribadi pembaca dan tidak mewakili pandangan dan pendirian kami. Pihak kami berhak memadam komen yang tidak wajar atau dianggap keterlaluan. So, just be nice ok.

Leave a Comment

Recent Posts

KEPUTUSAN TERKINI LIVE MALAYSIA VS CHINA PIALA THOMAS 4.5.2024

Pertarungan demi pertarungan, peringkat kumpulan, 2 hari yang lepas, suku akhir, hari ini kita bertarung… Read More

2 weeks ago

MALAYSIA TEWASKAN JEPUN 3-1, MARA KE SEPARUH AKHIR PIALA THOMAS 2024

Malaysia's Lee Zii Jia plays a shot to Japan's Kento Momota during the men's singles… Read More

2 weeks ago

KEPUTUSAN TERKINI IRAQ VS INDONESIA TEMPAT KETIGA PIALA ASIA U23 2.5.2024

Perlawanan penentuan tempat ketiga atau keempat dalam saingan piala Asia u23. Indonesia vs Iraq dalam… Read More

2 weeks ago

KEPUTUSAN TERKINI MALAYSIA VS JEPUN SUKU AKHIR PIALA THOMAS 2.5.2024

Kita sudah sampai di peringkat suku akhir. Dia antara dua sahajalah, menang pergi, kalah balik… Read More

2 weeks ago

Info siaran langsung Malaysia vs Denmark piala Thomas 30.4.2024

Bukan mudah buat pasukan Malaysia untuk menundukkan pasukan Denmark. Juara dunia ada seoarang, semua top2… Read More

2 weeks ago

KEPUTUSAN TERKINI INDONESIA VS UZBEKISTAN SEMI FINAL PIALA AFC U23 29.4.2024

Bagi aku dah sampai separuh akhir sudah cukup baik dalam kejohanan piala asia u23 untuk… Read More

3 weeks ago