SAHIFAH: LEMBARAN HADIS RASULULLAH SAW
Apakah itu Sahifah? Bilakah sahifah ditulis? Apakah isi yang terkandung didalamya? Bilakah sebenarnya penulisan hadis bermula? Dan apakah bukti yang menunjukkan sudah ada penulisan di zaman Rasulullah? Dan adakah Rasulullah membenarkan penulisan tersebut?
Setiap ilmu yang dipelajari mempunyai sejarahnya yang tersendiri termasuklah dalam dunia ilmu hadis. Ilmu hadis mempunyai beberapa peringkat sehingga hadis-hadis tersebut berada di tahap seperti yang kita lihat pada hari ini. Hadis-hadis tersebut telah dipelihara daripada awal sampailah sekarang dimana jika sesebuah hadis itu tidak menepati kaedah periwayatan hadis, ia tidak akan ditulis, dikumpulkan, dibukukan dan tidak diterima sebagai sebuah hadis.
Apakah itu sahifah? Sahifah merupakan lembaran yang mengandungi hadis yang ditulis pada zaman Rasulullah. Sahifah yang paling terkenal adalah al-Sahifah al-Sadiqah yang ditulis oleh ‘Abd Allah bin ‘Amru bin al-‘As. Dimana didalamya dikatakan mengandungi 1000 buah hadis Rasulullah. Beliau berkata inilah sadiqah yang didengari sendiri olehnya. Justeru itu, sahifah ini dianggap mempunyai kepentingan sejarahnya yang tersendiri kerana ia merupakan satu dokumen sejarah yang menjadi bukti bertulis menunjukkan penulisan hadis telah pun bermula sejak zaman Rasulullah lagi dan ianya ditulis di hadapan dan dengan izin khusus dari baginda.
Begitu juga dengan Sahifah Ali ibn Abi Talib pula yang mengandungi beberapa hukum syara’ khususnya mengenai diyah, hukum tentang tawanan perang, kesucian Kota Madinah serta hukum orang Islam membunuh orang kafir. Selain dari itu, terdapat lagi beberapa suhuf yang ditulis oleh beberapa orang sahabat seperti Sahifah Abu Bakar As-Siddiq, Sahifah Sa’d ibn ‘Ubadah, Sahifah Jabir ibn Abd Allah, Sahifah Samurah ibn Jundab, Sahifah Abu Musa al-Ansari dan Sahifah ‘Abd Allah ibn Abi Awfa dan lain-lain lagi. Walaupun sahifah-sahifah ini tidak mempunyai bukti yang jelas bahawa ia ditulis pada zaman Rasulullah s.a.w., namun ia sedikit sebanyak dapat menyokong dan menguatkan kenyataan bahawa penulisan hadis telah pun bermula pada zaman Rasulullah s.a.w.
Tahukah anda mengapa Rasululah menegah daripada menulis hadis pada peringkat awalnya? Kenapa?? Pada hakikatnya, baginda Rasul sememangnya ada melarang menulis hadis akan tetapi larangan tersebut hanyalah pada awal-awal Islam sahaja. Al-Khatib al-Baghdadi menjelaskan beberapa sebab mengapa hadis tidak ditulis pada awal-awal Islam dan beliau mengatakan bahawa larangan itu hanyalah bersifat sementara.
Al-Khatib menyatakan bahawa antara perkara yang menyebabkan hadis tidak ditulis ialah baginda s.a.w tidak mahu umat Islam ketika itu sibuk dengan perkara selain dari al-Quran. Sedang al-Quran masih lagi diturunkan. Baginda s.a.w takut ia akan menyebabkan masyarakat keliru antara ayat al-Quran dan hadis lantas mencampur-adukkan antara hadis dengan al-Quran. Hal itu kerana hadis dan al-Quran kedua-duanya dalam bahasa Arab.
Langkah itu juga dilakukan agar para sahabat lebih mengutamakan dan dan memberi perhatian yang lebih terhadap al-Quran berbanding hadis. Semasa hayat Nabi, secara umumnya para sahabat menghafal hadis Rasulullah, kemudian memindahkannya pula kepada sahabat lain secara lisan. Ini kerana salah satu keistimewaan Sahabat Baginda ialah mempunyai daya ingatan yang tinggi dan dapat mengingati dengan cepat dan banyak.
Oleh sebab itu, dapat disimpulkan bahawa mempelajari ilmu hadis amatlah penting bagi kita. Sesiapa yang berusaha dalam ilmu ini dan memberikan tumpuan yang baik kepada ilmu ini, maka dia akan mencapai kemuliaan yang tinggi, ganjaran yang besar dan memperoleh kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Ibn Mubarak apabila ditanya bilakah beliau akan berhenti daripada menulis hadis? Beliau menjawab: “Sehingga suatu perkataan yang saya perolehi manfaat daripadanya saya tidak dapat mendengarinya lagi (meninggal dunia).
Begitu juga apabila Imam Ahmad rahimahullah. (w241H) ditanya sampai bilakah seseorang itu akan menulis hadis? Beliau menjawab: “Sampai mati”. Begitulah perhatian mereka terhadap ilmu hadis Nabi Muhammad saw. Mereka telah menghambakan diri mereka untuk mencari ilmu dan telah menjadikannya sebagai tujuan hidup mereka. Sifat inilah yang sepatutnya dicontohi oleh setiap insan. Kecintaan ilmu oleh orang-orang terdahulu yang terlalu mendalam tidak dapat ditandingi dalam lipatan sejarah peradaban manusia sehinggalah hari ini.
Disediakan oleh.
-Wan Afifah Syakirah Binti Wan Kamarudin
-Nurul Najihah Binti Ramli
-Siti Hawa Binti Ramli
-Siti Norsoleha Binti Abu Hassan
PELAJAR KURSUS ULUM HADIS SESI 2019/2020 UNIVERSITI SULTAN AZLAN SHAH
Leave a Reply