Sabun yang mempunyai nilai artistik

soap light, soap lighting, soap without light, soap light led

Sabun berlampu..

Setelah menyentuh mengenai pembuatan sabun, asal usulnya dan juga kegunaan hariannya, hari ini membicarakan tentang fungsi selain untuk mandian dan juga salah satu seni halus bagi yang mempunyai ciri-ciri seorang kraftangan.

Sabun sebagai medium perubatan.

Ya, kadang-kala ada orang mempunyai kulit yang sangat sensitif tidak boleh mengunakan sembarangan sabun, boleh menyebabkan ruam dan gatal. Oleh yang demikian sabun-sabun yang berbentuk ubat contohnya sabun dettol,  dan sabun cap kapak yang sesuai untuk kulit-kulit tertentu sahaja.

Sabun sebagai kraftangan.

Bentuk biasa yang selalu kita lihat ialah, kotak, membujur, bulat dan segitiga. Hari ini, bentuk lain yang cuba diekpresikan ialah barang-barang yang selalu kita guna, contohnya ialah mouse, keychain, kek dan sebagainya.

Jom kita lihat, jenis-jenis sabun yang telah di modify dengan cantik sekali. Yeah.

ice cream, soap ice cream, aiskrim sabun, sabun berbentuk aiskrim,

Sabun aiskrim. Ia tidak akan mencair, ketika panas terik, kecuali terkena air untuk mandian.

soap mouse, soap, soap artistic, soap tetikus, sabun tetikus,

Hurm sayang lah pulak nak guna sabun nie. Nak guna main dota nih. Keke.

soap, sabun kek, soap cake, cup cake, cake,

Yang ini pula, bukan kek ya.

soap light, soap led, soap L.E.D, lampu sabun, sabun lampu 97%

Bagaimana pula dengan sabun lampu?? 97 % adalah sabun. Design oleh D-Vision.

Begitulah serba sedikit mengenai bentuk sabun yang telah digunakan untuk sumber artistik yang mana, kalau kita lihat sebenarnya ada banyak lagi bentuk-bentuk yang telah dibuat sehingga hari ini. Hurm, sabun tahan mengantuk tuh macam mana agaknya??

Sumber gambar dan info disini.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Kategori/Sitemap

Bidadvertiser

Comments

  1. says

    mmg cantik semua sabun2 tu. mesti berbau sangat harum juga.

    silap2 yg mcm agar2 dan puding tu pun bau sama mcm agar2 puding. wallahualam

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      kebiasaannya sabun2 yang cantik2 nie baunya wangi…. kalau baunya sama dgn puding… makan terus.. huhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      sorok tempat yang strategik.. kalau tak dicarinya jugak tuh.. huuhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  2. says

    kalaucamni gaya, nak guna pun rasa sayang, hehheee

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      gunakan time terdesak jer… kalau2 sabun kat rumah tuh dah habis..hehe..

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      almari yang ada cermin lutsinar.. boleh nampak dari dalam..

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  3. says

    pergh..macam2 design ade..paling aku suka yg kek tu..tpi bahaya kot..takut termakan nanti..hehe

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      ada lagi tuh.. aku malas lah pulak..hehe.. , sayanglah pulak nak guna kan..hehe

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      boleh… kalau nak makan.. tapi lepas tuh tanggung sendiri :-P

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  4. says

    sabun bagi aku jadi kaya cepat.
    ada tak. :w00t:

    senang sikit hidup aku ni.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. says

    Salam.

    Alhamdulillah, semakin lama minda manusia semakin berkembang. Namun kepala tidak pula bertambah besar. Hebatnya ciptaan DIA.

    Aku suka sabun lampu. Mungkin boleh letak di dalam bilik air. :-)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      betul juga… boleh ganti lampu kalau takda letrik…huhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      untuk hiasan jer papa… huhu..

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  6. says

    bahaya juga simpan sabun ni kat rumah.. terutama ada anak kecil.. silap-silap kena makan..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      letakkan di tempat yang sukar dicapai..atau letak frame gituer.. huhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  7. says

    salam Zikr…
    sabun berlampu tu
    tak kena renjatan ke
    kalau mandi..? :pinch:

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  8. says

    Ada yang sabun sangat harum boleh buat sebagai pewangi kalau diletakkan didalam bilik atau alamari untuk menghilangkan bau hapak

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  9. says

    Sabun aiskrim tu nampak sedap lah. Sayang je nak guna kalau sabun yang cute-cute ni

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      jadikanlah ia perhiasan pun ok ….

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  10. says

    Kreatif org yang buat nie…..mesti tak tido malam nak perah idea…hehehehe….

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      kalau dah ada idea senang cerita kerjanya..cuma ketelitian dalam memastikan mutunya sama…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  11. says

    wow!!!
    gue terpesona..
    sayang pula nak guna..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      jadikanlah ia sebagai perhiasan… hehe

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  12. says

    Sabun aiskrim ngan kek tu yang risau.. Silap aribulan kena telan je dek budak2..hu3

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      pesan budak2 tuh , jangan buat makan… guna kan ia sebagai buat mandi boleh… hoho..

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  13. says

    nak buat prank member2 boleh nie..
    hehe..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      hehe…. sila2.. dimakan betul nie nanti sabun tuh.. huhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  14. says

    Yang bentuk aiscrem dan kek tu tak sesuai jika ada budak kecik kat rumah..
    nanti tak pasal pasal berbuih mulut :D

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      letakkan di tempat yang sukar dicapai… mahunya dijilat. kenapa tak rasa aiskrim nie.. dimarrahnya mak bapak nya.. aduhai…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      jadikanlah ia perhiasan… huhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      ada lagi banyak tuh, cuma malas …hehe ..tapi yang paling best sabun lampu tuh…fuh…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      ya lebih sesuai untuk perhiasan… tapi kalau dah habis sabun kat rumah.. terdesak terpaksalah guna sabun nie..hehe (adake??)

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      tak terfikir langsung… yang sabun berlampu tuh… huhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  15. says

    kalau beli nie mesti sayang nak guna..huhu

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      haha… buat makan jangan.. buat mandi memang sedap.. hehe

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      boleh tahan… sesuai untuk perhiasan.. huhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  16. says

    alamak bila tengok macam sayang je nak pakai…

    tapi sabun macam kek tu selalu gak jumpe..dah macam puding pun ada.. :biggrin:

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge