Fungsi kincir angin sehingga hari ini

windmill, 3d windmill, kincir angin,

Sejarah penggunaan kincir angin.

Kincir angin pada asasnya digunakan melakukan kerja-kerja pemotongan. Mata pisau (kipas yang berputar laju) , yang akan mengisar sebarang objek yang keras seperti kayu, batu dan sebagainya. Bentuknya bukan seperti diatas, lain sedikitlah.

Belanda/Netherlands (the orange!) merupakan negara yang menggunakan kincir angin sebagai untuk melindingi negara itu dari ditenggelami air, sebab negara mereka sudah berada diparas bawah laut dan banyak daerahnya yang termasuk dalam aliran-aliran sungai.

Ciri-ciri kincir angin.

Kebanyakan turbin-turbin angin moden mempunyai tiga mata pisau , dan beroperasi menghadapi angin. Menara-menara yang tinggi mencapai aliran udara kuat yang malar. Angin bertukar mata pisau. yang mana memutarkan sebuah lubang, yang dihubungkan kepada sebuah penjana dan membuat bekalan elektrik. Mata pisau adalah dikawal jadi bendalah ini sentiasa pusing di kadar sama. Besar, turbin cekap boleh menjana sehingga 3.6 megawatt setiap. Satu megawatt ada cukup menyediakan kuasa untuk kira-kira 300 atau lebih banyak untuk satu keluarga.

kincir angin, how windmill work, element of windmill, bagaimana kincir angin berfungsi,

Fungsi:

Menurut fungsinya, kincir angin dibagi menjadi dua jenis iaitu kincir angin untuk kepentingan industri dan kincir angin untuk penyaluran air.

Industri:

Kincir angin untuk kepentingan industri terdapat banyak jenisnya dan mereka diberi nama sesuai dengan penggunaan mereka, contohnya kincir angin untuk menggergaji (sawmill red.) atau kincir angin untuk menggiling jagung (cornmill red.). Jenis kincir angin yang paling tua adalah kincir angin standar (standardmolen atau postmill dalam bahasa English). Kincir angin ini dapat menangkap dan mengalihkan banyak angin dan terlebih lagi dengan kincir air yang terpasang di dalamnya, dapat membantu proses pengalihan dan pengeringan air lebih cepat. Oleh sebab itu, kincir angin seperti  ini banyak dibuat dekat Belanda, ia bermanfaat sekali untuk proses pengalihan angin dan air. Kalau ikutkan, masih banyak jenis-jenis lain dari kincir angin, seperti contohnya kincir angin kecil (wipmolen, red.) dan menara kincir angin (torenmolen).

Kincir angin juga digunakan untuk membantu proses irigasi (pemotongan), menggiling hasil panen(tuai), dan juga digunakan sebagai medan informasi (mesej) : Contohnya kalau-kalau ada  anggota keluarga si pemilik kincir angin  mati, maka posisi kincir  akan menyimpang dari biasanya. Fungsi dari kincir angin pun sekarang bertambah, antara lain untuk mengalihkan air dan angin, mengasah kayu, memproduksi kertas, mengeluarkan minyak dari biji, dan sebagainya.

Sebagai penjana kuasa elektrik.

Penjana yang elektrik bekerja di kincir angin cukup banyak (mengunakan dynamo). Magnet dilampirkan aci dikelilingi oleh gegelung dawai. Sebagai aci berputar, berputar magnet, yang mewujudkan medan magnet yang bergerak dalam wayar. Medan magnet yang bergerak menghasilkan arus elektrik yang bergerak dalam wayar, yang kemudiannya boleh digunakan untuk membantu cahaya lampu dan perkakas kuasa.

Penyaluran air.

Ia juga memudahkan proses pengaliran air untuk tanaman seperti padi sawah, jagung dan sayur-sayuran yang memerlukan kuantiti air yang banyak. Yang penting ialah cara penyusunan bangunan kincir angin itu dan sistem perparitan yang tersusun.

Bagaimana kincir angin mengatasi masalah banjir??

http://photos.travellerspoint.com/75608/278.jpg

Untuk mengatasinya, dalam bangunan kincir angin itu di dalamnya terdapat kincir air. Dengan menggunakan kincir air yang ada di dalam bangunan kincir angin tersebut, air yang ada di tanah akan dialihkan, disalurkan dan dibendung. Selanjutnya, tanah yang masih sedikit basah dikeringkan dengan kincir angin.

Sumber frog.web.id, ehow.com,

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Fungsi kincir angin sehingga hari ini, 8.0 out of 10 based on 1 rating

Kategori/Sitemap

Bidadvertiser

Comments

  1. Ahmad helmi says

    pasang kat terengganu pantai…
    laju skit angin tu

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      susah nak dapat pemandangan seperti ini

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 1 vote)
    • says

      betul tu suri…
      bEe pun tertanye2 knp

      Tp mgkn sbb kincir air diperkenalkan & digunakan memula kat situ kot :-P

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 1 vote)
  2. says

    satu ciptaan hebat.
    guna tenaga angin untuk beroperasi,
    tak payah pakai karen,
    jimat tu…
    kat negara kita ada tak kincir angin?
    ardzham recently posted..Ucap Selamat MerdekaRayaMy Profile

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      takda… sebab tiupan angin yang agak perlahan

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      agak jugakla.. sebab kalau betul2 tuh ..ada pecahan2 yang lain.. kalau tengok dekat discovery channel.. fuhh.. tak pun myth-buster….

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      kaji jangan tak kaji…hehe

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      yer… tapi masalah banjir dibeberapa negeri masih sukar untuk diatasi…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      setuju… taburan tiupan angin yang kurang….

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      tak sesuai.. angin tak berapa nak kuat…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      • AHMAD NOR HELMI says

        pasanglah kat pantai terengganu… kuat skit angin tu

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      sebab sini faktor angin kurang kencang/kuat… kurang sesuai digunakan…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      kalau ada lawatan sambil belajar… hehe.. untuk yang bekerja…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      boleh lah sikit2 bro… hehe

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge