Bonsai, pokok ubah suai yang unik

bonzai çeşitleri

Bila sebut pasal pokok bonsai nie ia salah satu seni cabang seni, memang tidak dinafikan sentuhan tangan seni diperlukan untuk menghasilkan pokok yang betul-betul nampak cool lah. Bahkan ada dibuat kursus untuk kita hadiri dalam memahirkan dan juga menajamkan lagi skill dalam pengubahsuaian seni pokok bonsai.

Perihal Bonsai.

Bonsai sebenarnya adalah dua perkataan, “Bon”, dan “Sai”. Perkataan “Bon” bermaksud “dulang” dan “Sai”, “berkembang” atau “menanam”. Oleh itu, kedua-dua perkataan ini diletakkan bersama-sama memberikan terjemahan “berkembang dulang” atau “menanam dulang”. Lebih kurang berkebun dalam pasulah. Hehe.

Apabila kita sebut jer perkataan, “Bonsai” kepada orang ramai, mereka biasanya berfikir sejenis pokok. Walau bagaimanapun, bentuk seni ini sebenarnya satu cara yang semakin meningkat spesies yang berbeza yang banyak tumbuh-tumbuhan dan pokok.

Tujuan seni bonsai.

ağaç desenler, bonzai ağacı

Teka berapa harga pokok bonsai nih??

Ingat suka-suka jer nak buat seni ini. Maksud bonsai terutamanya renungan (bagi pemerhati) dan menjalankan menyenangkan daripada usaha dan kebijaksanaan (untuk penanam). Ia tampak berbeza dengan amalan penanaman tumbuhan lain, bonsai tidak bertujuan untuk pengeluaran makanan, perubatan, atau untuk mewujudkan meter saiz atau taman-taman-taman atau landskap saiz. Sebaliknya, amalan bonsai memberi tumpuan kepada  jenis penanaman jangka panjang dan membentuk satu atau lebih pokok kecil yang tumbuh di dalam bekas.

Bonsai diwujudkan bermula dengan spesimen bahan sumber. Ini boleh memotong, anak benih, atau pokok kecil spesies-spesies yang sesuai untuk pembangunan bonsai. Bonsai boleh dibuat dari hampir apa-apa saka berkayu berpunca spesies pokok atau pokok renek yang menghasilkan cawangan yang benar dan boleh ditanam dikawasan yang kekal kecil melalui berpantang periuk dengan mahkota dan pemangkasan akar.

Sesetengah spesies yang popular sebagai bahan bonsai kerana mereka mempunyai ciri-ciri, seperti daun atau jarum kecil, yang membuat mereka yang sesuai bagi skop padat visual bonsai.

Macam ini pun dikira seni bonsai.

Macam mana nak buat?

Langkah pertama yang perlu dilakukan peminat bonsai ialah cari dan pungut pokok biasa (jangan pokok tauge!) yang dianggap sesuai untuk dikatikkan. Pokok yang menonjolkan keindahahan pertumbuhan seperti di alam semulajadi perlu diberikan keutamaan.

Peralatan yang diperlukan ialah sudip, cangkul, gergaji, pemangkas, gunting Jepun, karung plastik atau guni, dawai, benang, bekas semburan air dan tali, (bergantung, mungkin kurang atau lebih) Kelengkapan ini digunakan semasa menggali dan membawanya pulang.

Pasu juga menjadi salah satu faktor yang menyerlahkan pokok yang dikatikkan. Lantaran dengan itu, pastikan pasu memiliki sekurang-kurangnya satu lubang pengaliran air supaya tanah tidak mengekalkan kelembapan berterusan. Air yang bertakung menyebabkan akar pokok mudah diserang penyakit dan mengalami pereputan.

Secara jujurnya mempelajari kemahiran menanam dan menjaga bonsai memerlukan minat yang mendalam sebabnya kita harus tahu keperluan bonsai seperti udara, air dan cahaya matahari.

Jika kedua-dua syarat utama dipenuhi, iaitu minat dan kesabaran, tanaman bonsai akan menghasilkan  balasan (end of result) keindahan alam semula jadi yang ternyata mendamaikan. Sejuk jer mata memandang. Dan boleh dijual dengan beribu-ribu ringgit. Bergantung kepada para pakar penilai harga.

Bersambunggg…

Akan datang, “bonsai dan kaitannya dengan fengshui”

Sumber emoss.com

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 1.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: -1 (from 1 vote)
Bonsai, pokok ubah suai yang unik, 1.0 out of 10 based on 1 rating

Comments

  1. Azali says

    Salam.. saya new baby.. berminat tapi tak pandai nak bentuk.. boleh bagi tahu kalu ada kursus mana2 atau boleh saya bertandang ke rumah untuk belajar.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. says

    Ayah bEe ada satu pokok bonzai
    Tp skang bonzai tu dah tak mcm bonzai… hihihi

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. says

    Selain seni, perlukan minat yang tinggi dan kesabaran.

    Emm…ayah saya tak tanam bonsai, tanam pokok cili dan terung sahaja depan rumah ;)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      itu pun masyuk tuh… tak lama sangat dari bonsai nih…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      hobi nih tak berapa mahal sangat… pokok apa2 jer kita boleh buat dijadikan bahan eksperimen untuk dijadikan projek bonsai nih.. dari itu boleh jual . dari ratus2 hingga ke ribu2 ringgit ..kaching2..

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      cita2 dah ada tuh… pergi dia punya kursus pun ok… lebih praktikal katanya…hehe

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  4. says

    pernah cuba tanam dan urus bonsai ni
    tapi memang tak terdaya
    agaknya bukan bidang aku ni…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      bidang terjun boleh juga tuh… kalau attend kelas bonsai nih… boleh buat lepas nih…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      pokok bonsai sebab dia kan mini… tauge tuh kecik jugak..hehe

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      kalau orang rendah ketinggiannya ..rasanya dia lagi senang nak manage pokok nih….

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  5. says

    emak saya pon dulu suka tanam bomzai nih, skrg dah x, sekarang dia cuma hias jer, kasi lawa halaman rumah, bonzai ni kalau bebebtul memang lawa dan akar dia jangan cakap lah, memang besar dan mendalam, hehe
    Juan recently posted..Nak Satu BangMy Profile

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      kasi hias biasa2 jer… kalau bonsai..untuk permulaan setiap hari kena adjust sana sini…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      puluh ribu pun ada….. erkkk

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      hati pun manyak senang… hihi

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      lebih praktikal kalau ada kelas nih… takdalah sampai nak bukak kelas… advance sangat tuh

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  6. says

    Perlukan kreativiti bukan senang hendak membentuk supaya ia kelihatan menarik dan menimbulkan kemahiran seni yang tinggi

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Zik says

      aliran cahaya pun memainkan peranan…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  7. says

    dlu masa keje kt VPI, kl ada juga mmber bawak pokok ni kt pjbat..mmg hantu bonsai dema tu…klu ubah mmg cantik tu klu kena pada tuannya yang bertagan senilah
    Suri recently posted..Pengganti Serbuk PencuciMy Profile

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge