Bagaimana sabun terhasil, cara pembuatannya.

soap, google soap, limited edition soap, sabun dibilik mandi, sabun basuh, sabun gmail, sabun google, sabun menarik, sabun yang cantik, sabun artistik, sabun murah,

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sabun merupakan agen pembersih yang digunakan disetiap rumah, tak kira ianya berbentuk pepejal ataupun cecair. Penciptaannya sehingga ke hari ini, termasuklah jenis-jenis produk yang pelbagai, bentuk, warna,  jenama dan juga perhiasan yang sangat cantik.

Apakah itu sabun?

Sabun ialah satu kombinasi lemak binatang atau minyak tumbuhan dan soda kaustik. Bila kita larutkannya di dalam air, ia akan meninggalkan kotoran jauh dari permukaan-permukaan. Sabun nie telah digunakan untuk bukan sahaja untuk membersihkan, mengembalikan kudis-kudis kulit, mencelup rambut , dan sebagai salap atau melapah salap. Tetapi hari ini menggunakan sabun sebagai seorang pencuci atau minyak wangi.

Asal Usul Sabun.

Asal-usul yang tepat sabun tidak dapat dipastikan,(malaslah tuh)  walaupun sumber-sumber Rom ada mendakwa ia sejak sekurang-kurangnya 600 B.C. , apabila Phoenicians menyediakan ia dari abu kambing, lemak lembu dan kayu. Sabun juga yang diperbuat oleh Celts, penduduk-penduduk purba Britain. Sabun digunakan dengan meluas sepanjang empayar Rom, terutamanya seperti satu ubat.

Menyebut sabun sebagai seorang pencuci nampaknya tidak sehingga abad kedua-abad kelapan, sabun biasa di Perancis, Itali , dan Sepanyol, tetapi ia jarang sekali digunakan dalam yang lain Eropah sehingga selewat abad ke-17.

Bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat sabun.

Sabun memerlukan dua bahan-bahan mentah utama: lemak dan alkali. Alkali paling biasa digunakan hari ini ialah natrium hidroksida. Kalium hidroksida boleh jadi digunakan. Kalium Berpangkalan sabun mengadakan produk lebih banyak larut air daripada natrium berpangkalan sabun, maka ia dipanggil sabun lembut”. Sabun lembut, sahaja atau dalam kombinasi dengan natrium berpangkalan sabun, biasanya digunakan dalam tatal produk-produk.

Lemak binatang pada masa lalu telah diperolehi secara langsung dari sebuah rumah penyembelihan. Moden “soapmakers” menhgunakan lemak yang telah diproses ke dalam asid lemak. Ini menghapuskan banyak kekotoran , dan ia dikeluarkan sebagai air hasil sampingan daripada gliserin. Banyak lemak sayuran, termasuk minyak zaitun, minyak isirung sawit , dan minyak kelapa , juga digunakan di dalam pembuatan sabun.

Bahan-bahan tambahan adalah digunakan untuk menambahkan warna, tekstur , dan bau sabun. Keharuman dan minyak wangi adalah ditambah kepada campuran sabun untuk-

Developed around 1940 and used by today's major soap-making companies, the above illustrations show the continuous process of making soap.

Gambaran-gambaran di atas menunjukkan proses cerek membuat sabun.

-meliputi bau kotoran dan meninggalkan bau penciuman baru. Pelelas untuk meningkatkan tekstur sabun termasuk talkum, silika , dan pumis marmar (abu gunung berapi). Sabun membuat tanpa pencelup ialah satu warna coklat atau kelabu kusam, tetapi pengeluar-pengeluar moden sabun warna untuk membuat ia lebih banyak menarik bagi pengguna.

Akan datang, jenis-jenis sabun dan hiasan rumah terapi.

Sumber : info , dan gambar disini.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Kategori/Sitemap

Bidadvertiser

Comments

  1. says

    Salam i want to learn more abt soap.. do you know where i can take this course, pls advise, thank you very much sir..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. says

    Salam, Thank you for this info, i want to learn more about making soap, where can i go for this course.. any info.. appreciate – Allah bless always

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. says

    aku biasa guna sabun gelenggang… rm 2.50 je.. lebih sebulan tahan… badan pun sehat…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. says

    Kukira ini sabun buatan Google. ternyata google gak jualan sabun ya … :D
    Salam

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      hehe.. tak tahulah.. mungkin ada orang buat untuk saja2 jer tuh.. huhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  5. says

    Sabun dibilik mandi ulang 2x he3…(lagu p.ramlee)

    Suka sabun susu kambing…kulit jadi halus :) :)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. says

    Dulu masa kecik kecik guna sabun debu untuk bunuh kutu kat kepala :D

    Ps : zaman dulu orang kampung gunakan akar beluru yang diikat pada belahan limau nipis sebagai sabun dan alat penyental daki di badan….
    akar beluru pun menghasilkan buih gak :D

    Pss : tapi kalau masuk hutan akar beluru boleh dijadikan sumber mendapatkan air :D

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      owh macam tuh.. baru tahu nie.. huhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  7. says

    mase form 5 dulu ade buat eksperimen penghasilan sabun kat makmal…best!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      samalah kita… main belasah jer…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      yeker… wah.. bagus2.. aku guna sabun biasa jer2.. dettol pun ada guna jugak..

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  8. says

    adakah zik mahu menjadi pengeluar sabun?haha…aku dah lupa cara buat sabun dah..tau guna je…hehe

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      keh2.. apa da punya soalan… flash back pelajaran kimia masa sekolah dulu nieh…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  9. says

    tak silap ada sabun yang bebas dari lemak binatang…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  10. says

    selalu guna sabun buku saja. senang sikit. tak pernah terlintas nak tahu cara buat sabun ni. huhu

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      siapa yang ambil sains tulen, akan tahu proses nie… huhu.. kalau sastera.. bye2 lah..

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      betul tuh… tindak balas kimia rupanya..huhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      apa kaitannya?? terbaik jer.. komen dekat setiap blog macam tuh jer bro??

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  11. says

    salam Zikr..
    selamat menyabun….

    ***mandi bersabun :whistle:

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      mandi kalau tak bersabun… berbau jadinya.. huhu

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  12. says

    slalu guna sabun, tapi tak pernah terlintas pula bagaimana sabun dibuat.. :D

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • says

      dia ada dua… tapi yang selalu kita guna kebanyakkannya guna alkali… lemak haiwan pun ada jugak…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  13. says

    Salam…
    Tak suka guna sabun buku…
    bila nak habis je, ada lendir2.
    tak sesuai jgk sebab boleh menyebabkan badan kering.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge